Secretele unui somn sanatos: Sase trucuri pentru odihna perfecta

Cu totii am simtit consecintele zdrobitoare ale noptilor nedormite. Iar un program haotic de somn poate avea ample efecte negative pe termen foarte lu

FARA operatii la un spital cunoscut din Capitala: Motivul este INCREDIBIL
Lansarea volumului ,,Celelate povesti de dragoste’’

Cu totii am simtit consecintele zdrobitoare ale noptilor nedormite. Iar un program haotic de somn poate avea ample efecte negative pe termen foarte lung. De aceea este important sa avem grija de somnul nostru.

Calitatea somnului poate face diferenta intre o zi productiva si o zi dezastruoasa.
Igiena somnului are rolul de a sustine organismul, prin asigurarea unui corp odihnit si a unei minti revigorate.
Termenul de igiena somnului se refera la o serie de obiceiuri si ritualuri care pot imbunatatii abilitatea de a adormi si de a dormi continuu.

Obiceiurile sanatoase promoveaza somnul calitativ. Iar doctorii si specialistii recomanda cateva sfaturi pe care sa le urmam pentru a ne bucura de o noapte de somn bun. In plus, in felul acesta avem energie pentru toata ziua, remarca nervocalmin.ro.

1. Un program de somn trebuie respectat, inclusiv in weekend.
Desi cei mai multi dintre noi asteapta cu nerabdare weekendul pentru a profita de o ora in plus de somn, se pare ca trebuie sa renuntam la aceasta mica placere.

Conform unui studiu publicat in Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, persoanele care tind sa doarma mai mult in weekend si care au un orar de somn dezechilibrat, contribuie astfel la aparitia problemelor de metabolism. Acestia au tendinta de a avea concentratiile HDL-colesterolului mai mici, circumferinta taliei mai mare, un indice de masa corporala mai mare, si o rezistenta mai mare la insulina decat cei care se trezesc la aceeasi ora in fiecare zi a saptamanii.

Mersul la somn si trezitul la aceleasi ore seteaza ceasul nostru intern si ne ajuta sa functionam corespunzator pe timp de zi.

2. Un pui de somn trebuie sa fie scurt si numai in prima parte a zilei, pana la ora 3.
Chiar daca pare inofensiv, uneori un somn scurt si rapid poate face mai mult rau decat bine.
Atunci cand dormim ziua, scade cantitatea de somn de care avem nevoie in seara urmatoare. Ceea ce poate cauza fragmentarea somnului, dificultati la adormire sau chiar insomnie. De aceea, este mai bine sa apelam la episoadele scurte de somn atunci cand este absolut necesar, dar nu mai tarziu de ora 3. Iar specialistii recomanda ca puiul de somn sa fie intre 20-45 de minute.

3. Sus din pat daca nu se inchid ochii in 10-20 de minute.
Daca suntem cu gandurile incurcate, cu probleme in minte sau alte preocupari, cu siguranta nu o sa adormim. De aceea este mai bine sa ne ridicam din pat si sa facem altceva.
Cel mai bun moment pentru somn este atunci cand efectiv ne este somn.

Iar pentru a induce aceasta stare, putem oricand sa apelam la diverse rutine, precum cititul cartilor, un ceai, o baie fierbinte sau cateva minute de relaxare sau meditatie. Activitatea fizica intensa nu este recomandata decat in prima parte a zilei, deoarece ne poate scoate din starea de somn. Dar exista numeroase exercitii, de respiratie si de relaxare, care pot facilita procesul de adormire. In plus, atunci cand ne formam o rutina, vom asocia mult mai repede acele activitati cu somnul si adormim mai usor.

4. Dormitorul este spatiul destinat somnului. Nu e cinema, bucatarie sau birou.
Multa lume se trezeste in varful patului in brate cu laptopul, cafeaua si agenda. Insa astfel de asocieri, desi nu sunt tocmai evidente, transforma patul intr-un spatiu destinat altor activitati decat cele potrivite. Apoi ne este mult mai greu sa ne odihnim. Inclusiv televizoarele sau alte tehnologii prezente in dormitor pot reprezenta o amenintare la calitatea somnului. De aceea este recomandat sa pastram acest loc cat mai curat, aerisit si relaxant iar lumina sa fie cat mai discreta, pentru a nu ne deranja.

5. Se evita factorii agitatori, precum ceasul, mancarea grea sau cafeaua.
Tic-tac. Tic-tac. Uneori ni se pare ca, in toata linistea noptii, doar ceasul se mai aude. Inevitabil, privirea noastra se va intoarce in directia lui. Deja suntem un pic deranjati ca nu dormim inca. Iar faptul ca ne uitam la ceas si aflam cat de tarziu este (ceea ce se traduce in cat de putine ore de somn mai avem) ne poate scoate din sarite. Dar aceasta situatie poate fi evitata foarte usor. Putem incepe cu eliminarea meselor nocturne, a cafelei dupa ora 6, a tigarilor si a alcoolului. Apoi ne inchidem telefonul si scoatem din camera ceasurile, pentru a scapa de sunetele care ne tin treji si de tentatia de a ne uita din 5 in 5 minute la ele.

6. Lumina naturala este esentiala pentru reglarea ritmului circadian.
Ritmul circadian este influentat in cea mai mare parte de nivelul de lumina naturala la care ne expunem. Cu cat prindem mai multe raze, cu atat mai energici o sa ne simtim. Iar atunci cand se apropie seara, corpul nostru deja se va pregati pentru somn. Astfel reusim sa ne sincronizam ritmul circadian cu cel cotidian.
La sfarsitul zilei, tot ce ne dorim este sa avem parte de un somn usor. Mentinand un program constant si o buna igiena a somnului, ne ferim de efectele negative ale tulburarilor de somn. In plus, amelioram starile de depresie, anxietate sau nervozitate. Iar noi ne pastram cumpatul mai usor.

COMENTARII

DISQUS: 0