Ce trebuie sa stii despre deficitul de vitamine, in sezonul rece

Se stie ca in perioada friguroasa organismul nostru pierde mai multe vitamine. Daca ne aflam si la dieta, riscul carentelor de vitamine este si mai ma

Ministrul desemnat al Sanatatii, primele declaratii: ‘Sper sa reusesc. Sanatatea este o prioritate’
Alunitele cancerigene. Cum le recunosti si cum te protejezi de ele

Se stie ca in perioada friguroasa organismul nostru pierde mai multe vitamine. Daca ne aflam si la dieta, riscul carentelor de vitamine este si mai mare. Nutritionistul Lygia Alexandrescu a povestit pentru Click care sunt simptomele deficitului uneia sau mai multor vitamine. Potrivit specialistului, in momentul aparitiei acestor semne, trebuie sa ne prezentam la medic pentru a se stabili exact cauza si tratamentul lor.

Vitamina A

Manifestarile carentiale apar atat la nivel oftalmologic, cat si la nivelul epiteliului (pielii) si al mucoaselor si se datoreaza fie aportului alimentar insuficient, cat si existentei unor disfunctii ale ficatului sau pancreasului. O dieta bogata in alimente care contin vitamina A si beta caroten (lapte, branza, galbenus, ficat, peste, spanac, rosii, morcovi, dovleac) poate trata o astfel de carenta. Necesarul zilnic de vitamina A (retinolul) variaza intre 1,3 si 1,5 mg/ zi la adultul fara nevoi speciale si poate ajunge pana la 2,4 mg/ zi la gravide.

Vitamina D

Rahitismul este tulburarea majora a avitaminozei D. Alte manifestari care apar pe deficit de vitamina D sunt: osteopatia de carenta, tetania, spasmofilia, aparitia cariilor si decalcifierea oaselor. In acest caz, alimentatia trebuie sa fie bogata in peste, ficat, galbenus de ou, unt, lapte, iar persoanele cu astfel de probleme trebuie sa se expuna la soare pentru a fi favorizata fotosinteza vitaminelor D. Necesarul zilnic de vitamina D (calciferol) variaza intre 400 u.i./ zi la adultul fara nevoi speciale si 800 u.i./ zi la gravide.

Vitamina E

Manifestarile clinice ale carentei de vitamina E sunt: pubertatea intarziata, dismenoree (menstruatie dureroasa), avort spontan, sterilitate si impotenta, tulburari hepatice si de fragilitate capilara. Regimul alimentar in aceasta situatie trebuie sa contina paine din tarate de grau si de secara, grau fiert, grau incoltit, telina, spanac, morcovi, patrunjel, soia si peste. Nevoia zilnica de vitamina E variaza cu compozitia ratiei alimentare, fiind mai mare cand se consuma acizi grasi nesaturati.

Vitamina B1

Carenta de aport se produce nu numai cand aportul este insuficient, ci si cand necesitatile organismului sunt mult crescute – crestere, sarcina, alaptare sau in unele stari patologice: afectiuni ale sistemului nervos central si periferic, diabet zaharat, guta sau alcoolism. Ratia alimentara in aceste cazuri trebuie sa fie bogata in vitamina B1, scazuta in glucide si bogata in proteine. Alimentele bogate in vitamina B1 sunt drojdia de bere, ciupercile, legumele uscate, nucile, alunele crude, ficatul si rinichii si carnea slaba de porc. Necesarul zilnic de vitamina B1 (tiamina) variaza intre 1,1 si 1,5 mg/ zi la adult.

Vitamina B2

Hipovitaminoza B2 este foarte des intalnita si se manifesta prin stomatita angulara, leziuni cutanate in regiunea aripilor nasului, pleoape, urechi, atrofie a mucoasei faringiene si anemie. Alimentele bogate in vitamina B2 sunt laptele, ouale, ficatul, carnea, zarzavaturile, fructele si cerealele integrale. Necesarul zilnic de vitamina B2 (riboflavina) variaza intre 1,8 si 3 mg/ zi la adult.

Acidul folic

Tulburarile carentiale apar din cauza lipsei de aport alimentar suficient in perioade in care necesitatile organismului sunt mai mari – sarcina, alaptare, crestere, insuficiente gastrice, tulburari hepatice sau expunere radiologica frecventa. Alimentele bogate in acid folic sunt ficatul, carnea, pestele, legumele cu pigment inchis (ardei, vinete, broccoli, spanac, urzici, etc). Necesarul zilnic de acid folic al adultului sanatos variaza intre 0,5 si 1 mg /zi.

Vitamina C

Manifestarile carentiale se produc deseori, fiind vorba nu de tulburarea majora, care este scorbutul, ci de numeroasele manifestari minore: astenie, hipotensiune, tulburari metabolice generale, tulburari vasculare, ale capilarelor si oaselor, scaderea imunitatii organismului. Cele mai bune surse de acid ascorbic sau vitamina C sunt agrisele, macesele, coacazele, capsunile, citricele, ardeiul rosu si verde, varza, rosiile si spanacul. Necesarul zilnic de vitamina C la adult variaza intre 70 si 75 mg/ zi. In perioada de sarcina si alaptare se recomanda 150 mg/ zi.

COMENTARII

DISQUS: 0