Topul universitatilor, realizat cu experti europeni. Clasarile nereale ar putea fi sanctionate

Universitatile vor fi clasificate impreuna cu experti ai Asociatiei Universitatilor Europene in baza datelor transmise pana in 23 mai de catre fiecare institutie de invatamant superior, iar clasarea intentionata intr-o categorie superioara celei reale ar putea fi sanctionata pentru declaratii false.

ADRIAN NASTASE AR PUTEA FI TRANSFERAT LA PENITENCIARUL RAHOVA
Cum ne protejam organismul in zilele geroase

"Universitatile se clasifica in trei categorii: universitati centrate pe educatie, care au numai pregatire de licenta, universitati de educatie si cercetare stiintifica sau universitati de educatie si creatie artistica, care au licenta si masterat si universitati de cercetare avansata si educatie, care au licenta, masterat si doctorat", a declarat, marti, pentru MEDIAFAX, secretarul de stat in MECTS, Catalin Baba. Odata cu clasificarea universitatilor incepe si ierarhizarea domeniilor de studii, numai ca aceasta din urma ar putea dura pana in 2014. In 31 mai, o echipa de experti ai EUA va aveni la Bucuresti pentru clasificarea universitatilor, expertii urmand sa evalueze datele transmise de catre unitatile de invatamant superior. In cazul in care o institutie de invatamant s-a clasat, intentionat, intr-o categorie superioara celei reale ar putea fi sanctionata, conform legii educatiei pentru declaratii false si inducerea in eroare a publicului, a mai spus secretarul de stat pentru invatamant superior. "Metodologia de evaluare porneste de la principiul autonomiei universitare, fiecare institutie asumandu-si o anumita misiune care o plaseaza intr-una dintre categoriile anuntate. In final, clasificarea universitatilor este rezultatul unui proces de autoevaluare si evaluare. Decizia privind clasificarea unei universitati intr-o categorie anumita este rezultatul exclusiv al evaluarii externe si comparative. In consecinta, organizarea programelor de studii, finantarea din fonduri publice si tipurile de diplome emise de o universitate sunt dependente in mod exclusiv de pozitionarea universitatii intr-o categorie sau alta", a explicat secretarul de stat. Acesta a spus insa ca procesul de evaluare cu scopul clasificarii universitatilor nu reprezinta in niciun fel un proces de ierarhizare a institutiilor de invatamant superior din Romania. Obiectivul asumat este ca, prin intermediul sau, universitatile sa aiba posibilitatea de a-si identifica mai bine pozitia in cadrul mediului universitar, social – economic sau cultural si de a-si concentra mai bine resursele pentru a-si indeplini cu eficienta misiunea asumata si pentru a raspunde nevoilor reale ale beneficiarilor directi si indirecti ai educatiei si formarii profesionale, a precizat Catalin Baba. Autoevaluarea institutionala consta in asumarea unei misiuni institutionale specifice, co-extensive a celor trei categorii mentionate : centrare pe educatie, centrare pe educatie si cercetare stiintifica sau pe educatie si creatie artistica, centrare pe cercetare stiintifica intensiva si educatie. Consortiul de evaluare format din ARACIS (incluzand reprezentanti ai studentilor), CNCS, CNATDCU si EUA un organism international cu competente in domeniul clasificarii institutiilor de invatamant superior.

Consortiul de evaluare va verifica, aleator, veridicitatea datelor declarate in aceasta faza, in minimum 20% din programele de studii ale unei universitati. Aceasta activitate de validare va fi realizata de catre experti desemnati de ARACIS, CNCS si CNATDCU. Evaluarea domeniilor de studii universitare cu scopul ierarhizarii se realizeaza in functie de domeniul, pe baza rezultatelor efective asociate cu patru criterii de evaluare, respectiv predare si invatare, cercetare stiintifica, relatiile universitatii cu mediul extern si capacitate institutionala. Fiecarui criteriu de evaluare ii este asociat un set de standarde de referinta, iar fiecarui standard ii este asociat un set de indicatori de colectare de date primare (variabile). Clasificarea univeristatilor ar trebui incheiata in a doua parte a lunii iunie. EUA a fost implicata direct in punerea in aplicare a Legii Educatiei Nationale. "Asociatia Universitatior Europene (EUA) este bucuroasa sa anunte ca va lucra impreuna cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si universitatile din Romania pentru a sprijini reforma majora realizata prin noua lege a educatiei, care a intrat in vigoare luna trecuta'', anunta institutia la sfarsitul lunii martie intr-un comunicat de presa. Romania are un sistem al invatamantului superior care cuprinde 54 universitati publice si aproximativ 40 de universitati private. Noua lege, care prevede o reforma a intregului sector al invatamantului superior va diversifica sistemul, grupand universitatile (publice si private) in trei tipuri de institutii: de cercetare intensiva si educatie, de cercetare si educatie si preponderent de educatie. Lansarea procesului de evaluare a fost anuntat in 25 martie, la un eveniment la care au participat EUA, Daniel P. Funeriu, ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului din Romania si rectorii celor mai importante universitati din Romania. Noua lege a educatiei din Romania prevede ca aceste reforme si, in particular, clasificarea universitatilor sa fie realizata de un organism extern. La cererea ministrului din Romania, EUA a acceptat sa fie acel organism extern de evaluare. Intr-o prima faza, EUA a stabilit un grup de inalti experti internationali pentru a sprijini acest efort de reforma.

COMENTARII

DISQUS: