CCR: OUG 50/2008 privind taxa de poluare este constitutionala

Curtea Constitutionala a respins miercuri cu majoritate de voturi, ca fiind neintemeiate, criticile de neconstitutionalitate ale unor prevederi din Ordonanta de Urgenta a Guvernului 50/2008 privind taxa de poluare.

BNR bate moneda cu un fost turnator la Securitate
Medicii din Romania ori la stat, ori la privat

Judecatorii CC au luat in considerare faptul ca OUG 50/2008 a suferit modificari care sunt in acord cu cerintele Uniunii Europene. Anterior, CC respinsese ca inadmisibile sesizarile de neconstitutionalitate a OUG 50/2008, iar prin decizia de miercuri Curtea a progresat, considerand ca reclamatiile ulterioare inregistrate sunt neintemeiate. Decizia Curtii de miercuri urmeaza a fi motivata si publicata in Monitorul Oficial. "Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima inmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre", a decis, in 7 aprilie 2011, Curtea de Justitie a Uniunii Europene de la Luxemburg (CJUE). Taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei, arata Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti. Punctul de vedere al CJUE a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces in care un roman a dat in judecata statul intrucat a considerat ca taxa de prima inmatriculare este ilegala. La intrebarea Tribunalului Sibiu, CJUE a afirmat ca legislatia europeana interzice statelor membre sa ia masuri de taxare in exces a unor produse provenind din alte state, in favoarea celor de provenienta autohtona. "Aceasta interdictie cauta sa garanteze neutralitatea totala a sistemului intern de taxe din punct de vedere al concurentei intre produsele autohtone si cele importate", explica CJUE. Desi constata ca sistemul de taxare introdus de Romania nu face vreo diferenta explicita intre statutul masinilor in functie de provenienta lor sau de nationalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directa, CJUE apreciaza ca taxa poate fi discrimnatorie indirect, avand in vedere efectele pe care le produce.

"Curtea apreciaza ca legislatia romaneasca in aceasta materie are ca efect faptul ca vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabila, sunt taxate cu pana la 30 la suta din valoarea lor – chiar daca este aplicata o reducere insemnata la taxa ca urmare a scaderii valorii acestora – in timp ce masinile similare oferite pe piata auto second-hand interna (din Romania, n.r.) nu sunt supuse acestei taxe. In atare conditii, legislatia are ca efect descurajarea importului si inscrierii in circulatie in Romania a masinilor second-hand cumparate in alte state membre", afirma CJUE. Desi UE nu impiedica statele membre sa introduca noi taxe, legislatia europeana obliga tarile membre sa aleaga si sa aranjeze sistemul de taxe astfel incat acestea sa nu aiba efectul de a promova vanzarile auto second-hand din piata autohtona, astfel descurajand importul de masini similare, afirma CJUE.

Guvernul a decis, in luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon. Pe fondul cresterii numarului de masini second-hand importate, Guvernul a decis, in 2009, ca taxa auto perceputa la achizitia masinilor noi sa fie suspendata incepand cu 15 decembrie 2008 si pana la sfarsitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in Romania si in Uniunea Europeana.

COMENTARII

DISQUS: 0