O biografie a Totalitarismului

O biografie a Totalitarismului

Dictaturile istoriei, cu mecanismele, teoriile, victimele si miturile lor, au fost supuse unei minutioase analize stiintifice, in cele doua zile ale Conferintei Nationale  ”Totalitarismul de la origini la consecinte”, care a avut loc la Universitatea ”Petre Andrei” din Iasi.

Continua razboiul in CJ
Angajatorii incheie tot mai multe contracte de munca pe perioada determinata

Lucrarile din prima sectiune au fost dedicate filosofului Hannah Arendt, ”un ganditor pentru care definirea politicului se leaga de intelegerea conditiei umane in general”, dupa cum observa Prof.univ.dr. Caius Dobrescu, de la Universitatea Bucuresti. La randul sau, Lect. univ. dr. George Bondor, de la Universitatea ”Al. I. Cuza”, a vorbit audientei despre sfera publica la Hannah Arendt si ”modelul din Grecia antica pe care aceasta l-a agreat, pentru ca acolo omul descopera un loc al libertatii”. In cadrul aceleasi sectiuni, cercetatorul Florin Mitrea, de la Institutul de Cercetari Politice al Universitatii Bucuresti, a punctat faptul ca ”Hannah Arendt analizeaza fenomenul totalitar ca o consecinta a rupturii modernitatii fata de categoriile metafizice traditionale”. Cea mai ampla sectiune a Conferintei a reunit perspective teoretice asupra totalitarismului. ”Totalitarismul odihneste pe un paradox. Pe de o parte, el exacerbeaza politica, impune un control pe cat posibil total, pe de alta parte, in secret, el suspenda, perverteste politica adevarata”, a precizat, in interventia sa, Prof. univ. dr. Vasile Boari, de la Universitatea „Babes-Bolyai”. Directorul Revistei ”Observator Cultural”, Conf.univ.dr. Carmen Musat, a pus problema modelului politicii globale actuale, intrebandu-se daca ”acesta mai deserveste binele public, daca nu cumva politica a devenit o afacere de familie, care are drept consecinte stigmatizarea celuilalt si in care pluralitatea este inlocuita cu inrudirea”. O abordare individualista a propus Prof. univ. dr. Anton Carpinschi, de la Universitatea ”Al. I. Cuza”, care a explicat ca ”dificultatea contracararii totalitarismului vine din aceea ca el zace in fecare dintre noi” si ca ”atunci cand vorbim de origini si consecinte ale totalitarismului trebuie sa pornim de la decantarea propriilor experiente traite”. Prof. univ. dr. Lavinia Betea, de la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, si-a incheiat expunerea cu un avertisment. ”Ar trebui sa devenim atenti la aceasta realitate a tehnicii de transmitere de informatii care duce la un alt tip de personalitate carismatica totalitara: personalitatea mediatica”, a spus aceasta. ”Totalitarismul, creator al unei filosofii juridice a carei consecinta practica este instaurarea terorii totalitare”, a fost abordarea propusa de Prof. univ. dr. Cristian Bocancea, de la Universitatea „Petre Andrei” din Iasi, in lucrarea sa. Ramanand in acelasi cadru al teoriilor, Directorul Revistei ”Sfera Politicii”, Prof. univ. dr. Stelian Tanase, a lansat ipoteza potrivit careia ”comunismul nu a fost o structura social-economica independenta, ci o faza degenerata a capitalismului care s-a instalat intr-o societate inapoiata, predominant rurala”. Lect. univ. dr. Sabin Dragulin, de la Universitatea Crestina „Dimitrie Cantemir” din Bucuresti, a abordat problema crestinismului in regimurile totalitare, subliniind ca ”in acest context, biserica a reprezentat un element fundamental in mentinerea unor solidaritati in comunitatile respective”. Tot biserica a fost in prim-plan si in lucrarea prezentata de coordonatorul evenimentului, Conf.univ.dr. Sorin Bocancea, de la Universitatea „Petre Andrei” din Iasi: ”Doua mituri despre Biserica Ortodoxa sunt larg raspandite: ca aceasta a facut opozitie in comunism si ca se desparte de stat pentru ca se ocupa de spirit. In realitate, statutul preotilor in Romania e acela de functionar public, iar regimul comunist a vazut in Biserica Ortodoxa un instrument prin care sa-si extinda dominatia, iar aceasta a fost foarte ascultatoare”. In aceeasi sectiune, Lect. univ. dr. Constantin Ilas, de la Universitatea „Petre Andrei” din Iasi a subliniat faptul ca ”supraomul ar trebui cautat nu printre cei care au creat Auschwitz-ul si Gulag-ul, ci printre cei care au supravietuit acestora”. Drd. Cristiana Arghire, de la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iasi, a adus in atentia audientei doi autori, Michel Foucault si Hannah Arendt, apreciind ca ”acolo unde Foucault valorizeaza, Hannah Arendt deconspira”. Totalitarismul religios a fost abordat de cercetatorul Natalia Vlas, de la Universitatea „Babes-Bolyai”, care a analizat cazul reconstructionismului crestin, apreciind ca ”toate regimurile totalitare la un loc nu au produs atatea victime cate ar putea produce acesta”.

Finalul primei zile de Conferinta a facut apel la emotie, pentru ca a adus in prim-plan destinele unor victime ale totalitarismului. Presedintele Asociatiei pentru Promovarea Excelentei in Conducere Romania, sud-coreeanul Chung Hong Key, a vorbit despre experienta totalitara a peninsulei koreene, ”un spatiu de confruntare intre Rusia si alianta anglo-japoneza”. Rectorul UPA, Prof.univ.dr. Doru Tompea, a prezentat destinul savantului Petre Andrei si capacitatea sa vizionara. ”Petre Andrei a fost adeptul unor conceptii, dar si a unor atitudini antitotalitare, carora le-a ramas fidel cu pretul unui destin tragic”, a spus acesta. Conf.univ.dr. Daniel Sandru, de la Universitatea „Petre Andrei” din Iasi, a trecut in sfera personala, aducand in atentie cazul bunicii sale, Maria Asembrener, care a cunoscut ororile lagarului sovietic. ”Acum, bunica mea are 86 de ani, e impacata cu viata sa si nu cred ca stie foarte bine ce inseamna totalitarism. Nu e un erou si nu e un martir, insa eu mi-am facut datoria de neuitare”, a concluzionat acesta. La randul sau, Conf. univ. dr. Antonio Patras, de la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iasi, si-a dedicat lucrarea Cercului Literar de la Sibiu si care a inclus ”nu doar intelectualii care faceau parte din organizatie, ci o intreaga generatie”. Despre ”totalitarism si mecanisme ale cruzimii” a vorbit Lect. univ. drd. Mark Bucuci, de la Universitatea „Petre Andrei” din Iasi, care a apreciat ca ”finalitatea torturii nu era durerea fizica, ci sfasierea mintii omului prin distrugerea limbajului; sa-l faci sa accepte ceva ce el nu credea ca este adevarat”.  Lucrarile primei zile au fost urmate de proiectia filmelor ”Nepos” si ”Executia”, prezentate de istoricul Marius Oprea. ”Si eu si colegii mei traim un paradox: acela de a fi fericit ca gasesti un mort. Nu doresc nimanui un asemenea tip de fericire”, a marturisit acesta, facand referire la activitatea Centrul de Investigare a Crimelor Comunismului din Romania pe care il conduce. Ultima sectiune a Conferintei a fost dedicata totalitarismului din Romania. In cadrul acesteia,  Lect. univ. dr. Georgeta Condur, de la Universitatea „Petre Andrei” din Iasi, a vorbit despre caracteristicile ”omului nou”. ”Omul nou propus de ideologia de dreapta era puternic fizic si moral, cel propus de legionari era cu deosebire unul crestin, iar, mai celebru, cel comunist era un om masina”, a spus aceasta. La randul sau, Conf. univ. dr. Tudor Pitulac, de la Universitatea „Petre Andrei” din Iasi, a abordat subiectul subminarii coeziunii sociale de catre comunism, apreciind ca ”forta unei natiuni depinde de diversitatea cumunitatilor si de forta acestora”. Finalul intalnirii de la Iasi a apartinut Redactorului-sef al Revistei ”Observator Cultural”, Ovidiu Simonca, a carui prezentare a avut in centru filmul lui Andrei Ujica, "Autobiografia lui Nicolae Ceausescu", ”un film care nu e al rezistentei si nici al eroismului, ci al cultului personalitatii”, dupa cum aprecia acesta. Conferinta Nationala ”Totalitarismul de la origini la consecinte” a fost organizata de UPA si Centrul Cultural German Iasi, in parteneriat cu Revista ”Sfera Politicii”, Centrul de Investigare a Crimelor Comunismului din Romania si Revista ”Observator Cultural”. A.S.

COMENTARII

DISQUS: 0