Veniturile nu mai fac fata cheltuielilor cu bugetarii

Veniturile nu mai fac fata cheltuielilor cu bugetarii

Povara bugetara a platii salariilor, pensiilor, dar si a ajutoarelor sociale a ajuns atat de mare, incat suma necesara pentru onorarea acestor obligatii a ajuns sa depaseasca cu aproape 20% toate veniturile incasate din taxe si impozite.

Pensiile speciale: 8.000 de privilegiati platiti de 16 milioane de oameni si 800.000 de firme cu 170 mil. euro anual
Un cuib de infractori a locuit abuziv intr-o cladire si a terorizat un cartier intreg

Majorarile repetate de pensii si salarii, dar si cresterea numarului beneficiarilor de ajutoare sociale produc dezastru in executia bugetara. Asa cum arata cifrele la doua luni, falia intre ceea ce colecteaza statul, prin ANAF, din taxele si impozitele percepute populatiei si companiilor (venituri fiscale) si ceea ce cheltuieste pe obligatiile mai sus amintite se adanceste.

Numai cheltuielile cu plata salariilor si a ajutoarelor sociale in lunile ianuarie-februarie din acest an au ajuns la 24,98 miliarde de lei, in crestere cu peste 10% fata de perioada similara a anului trecut. In acelasi timp, veniturile fiscale, cea mai importanta sursa a incasarilor bugetare, au fost de doar 20,8 miliarde lei. Ingrijorator este ca acestea sunt in continuare sub nivelul de anul trecut, respective cu 5,6% in primele doua luni din 2017. Asadar, tot ce se incaseaza din taxe nu ajunge decat pentru a plati 83% din suma necesara salariilor si cheltuielilor de asistenta sociala (in principal pensii).

In perioada ianuarie-februarie 2016, falia era mult mai mica atunci, cand statul a cheltuit pentru salarii si asistenta social suma de 22,5 miliarde lei, la venituri fiscale de 22,09 miliarde lei, potrivit datelor din executia bugetara consultate de RL. Mai grav este ca proiectul legii salarizarii unitare prevede noi majorari salariale pentru personalul public, iar pensile vor creste din nou, de la 1 iulie, dupa ultima majorare, de la 1 ianuarie.

Nici situatia veniturilor totale (care includ si banii din fonduri europene) nu arata bine, dat fiind ca in primele doua luni sunt cu 1,4% mai mici fata de ianuarie-februarie 2016, in timp ce cheltuielile s-au diminuat doar cu 0,3%, fiind taiate in principal investitiile.

Socoteala de acasa, suprarealista

Un aspect extrem de important care ar fi trebuit analizat este cum arata veniturile realizate fata de prognoza Ministerului Finantelor. Pentru tot anul, bugetul e construit pe o crestere a veniturilor totale de 14% fata de 2016, dar si pe o crestere economica de 5,2%. Pornind de la aceste cifre, Ministerul Finantelor era obligat sa publice, la 30 de zile de la publicarea bugetului, prognoza trimestriala de incasari. Daca am fi avut aceasta prognoza, am fi realizat ca situatia este mult mai dramatica, pentru ca toata constructia bugetara devine foarte subreda.

Critici dinspre oamenii lui Ponta

De altfel, bugetul pe 2017 este contestat atat de specialisti din opozitie, cat si de fostul sef al ANAF, Gelu Stefan Diaconu, pus si mentinut de Victor Ponta.

Astfel, senatorul liberal Florin Citu sustine ca, in primele doua luni ale lui 2017, „executia bugetara arata cresteri de cheltuieli pentru salarii, subventii si asistenta sociala. Scaderile sunt la investitii (atat din fonduri proprii, cat si din fonduri UE). Cu astfel de prioritati, dezastrul este garantat”. Potrivit acestuia, pe intregul an 75% (!!!) din veniturile colectate din taxe si impozite, veniturile fiscale, sunt cheltuite pe asistenta sociala si salarii. Daca adaugam si legea salarizarii unitare, ajugem la peste 90% din veniturile fiscale cheltuite pe salarii si asistenta sociala. „Acum vestea proasta pentru Dragnea si statul sau bugetar si asistat. Domnule Dragnea, si executia bugetara pe martie este varza. Singura cale este sa puneti si mai tare biciul pe sectorul privat, care oricum nu mai are asteptari de la dumneavoastra”, a adaugat Chitu, intr-o postare pe o retea de socializare.

Fostul sef al ANAF, Gelu Diaconu, scrie intr-un articol pe blogul sau, ca „evolutia incasarilor la TVA in 2016 este catastrofala si trendul se va mentine, asa cum arata incasarile din trimestrul unu”. In plus, in primele doua luni ale acestui an, absorbtia de fonduri europene a fost chiar mai proasta decat in lunile corespunzatoare ale anului trecut. El a mai spus ca pachetul celor 14 masuri pentru sporirea colectarii promovate de ANAF nu va genera incasari suplimentare pe termen scurt.

In plus, Diaconu atrage atentia asupra problemelor din interiorul ANAF, institutia cheie in colectarea principalelor venituri la buget: „ Activitatea ANAF este puternic subfinantata, nici salariile nu sunt bugetate la necesar. Cat despre investitiile absolut necesare in logistica si infrastructura ITC, si anul acesta ca si 2016, va fi unul pierdut; exista riscul colapsarii sistemului IT, iar programul cu Banca Mondiala (de modernizare a sistemului IT – n.red.) este mult intarziat, daca nu pe de-a dreptul compromis”.