Guvernul a inceput demersurile pentru introducerea unei noi taxe pe autostrada

Guvernul a inceput demersurile pentru introducerea unei noi taxe pe autostrada

 Introducerea noului sistem de taxare a accesului pe autostrazi este propusa intr-un document discutat si aprobat, miercuri, de Guvern, informeaza Mediafax. Introducand taxa de autostrada, statul roman va lua bani de la romani de patru ori pentru acelasi kilometru de autostrada.

Un alpinist utilitar a cazut de pe o cladire: s-a curentat in timp ce monta un panou publicitar
Guvernul roman, fortat de CEDO sa restituie 21 miliarde de euro proprietarilor furati de comunisti

Guvernul a inceput procedurile de introducere a unei taxe pentru circulatia pe autostrada, in paralel cu sistemul existent al rovinietei, informeaza Mediafax. Introducerea sistemului de taxare este propusa intr-un document discutat si aprobat, miercuri, de Guvern.

Romania are in prezent 320 kilometri de autostrada, iar in perioada urmatoare, prin Programul Operational Sectorial Transport (POS-T), ar urma sa fie cofinantate din Fondul de coeziune alti 373 kilometri de autostrada. In prezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife care includ impozitul pe masina, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunarene.

Introducand taxa de autostrada, statul roman va lua bani de la romani de patru ori pentru acelasi kilometru de autostrada. Astfel, aceasta taxa se adauga rovinietei,  introdusa tot pentru intretinerea dumurilor. De asemenea, acciza la carburant ajunge la bugetul de stat, de unde ulterior CNADNR primeste fonduri pentru intretinerea drumurilor si investitii. Daca la asta adaugam si fondurile de la bugetul de stat (adica tot din banii romanilor), alocate pentru realizarea autostrazii, ajungem la patru taxe pentru o autostrada. „Ministerul Transporturilor considera necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazile din Romania in paralel cu sistemul existent al rovinietei. In scopul minimizarii efectelor asupra aplicatiilor la Comisia Europeana pentru finantarea din Fondul de coeziune, pentru autostrazile finantate prin intermediul POS-T se va urmari ca valoarea fondurilor obtinute sa nu produca venituri nete, deci sa acopere doar cheltuielile de operare si intretinere”, se arata in documentul citat de Mediafax, care a fost avizat atat de Ministerul Transporturilor, cat si de Ministerul Finantelor.

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, in vara acestui an, ca utilizarea autostrazilor din Romania ar putea fi taxata, din vara anului viitor, cu 3 sau 4 euro pe suta de kilometri, bani care sa fie folositi pentru intretinerea autostrazilor. El sustinea ca intretinerea autostrazilor reprezinta o cerinta a Uniunii Europene, pentru intretinerea autostrazilor conform normelor comunitare, si ca UE aloca aproximativ doua miliarde de euro pana in 2013 pentru portiuni de autostrada. In Polonia o singura autostrada este taxabila, respectiv A4, iar taxa perceputa este de doar 2 euro. De asemenea, in Slovenia taxa de austostrada este de aproximativ 3 euro, pentru fiecare sectiune. In Grecia taxa variaza intre 2 si 4 euro/100 km. Mai scump este in Italia si Franta, unde pentru o suta de kilometri parcursi pe autostrada trebuie sa platesti aproximativ 5 euro. Si Spania percepe 8 euro pe suta de kilometri, insa ofera si alternative gratuite, o mare parte dintre autostrazile spaniole fiind scutite de taxa.