CCR: Parlamentul nu are competenta de a impiedica Executivul sa ia decizia angajarii raspunderii

CCR: Parlamentul nu are competenta de a impiedica Executivul sa ia decizia angajarii raspunderii

 Parlamentul nu are competenta de a impiedica Guvernul sa ia decizia angajarii raspunderii, iar odata luata decizia, Legislativul nu poate impiedica Executivul sa continue procedura, deoarece s-ar ajunge la situatii inadmisibile, potrivit motivarii CCR privind conflictul dintre cele doua puteri.

Monica Macovei: Nu plec din PDL cand mi-o cere Cezar Preda
E lege: 120 de minute de cultura la televiziunile generaliste, saptamanal

Potrivit motivarii deciziei din 24 noiembrie a Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR), prin care s-a constatat conflictul juridic de natura constitutionala dintre Parlament si Guvern, ca urmare a refuzului Legislativului de a dezbate motiunea de cenzura impotriva asumarii Legii Educatiei, „Parlamentul nu are competenta de a impiedica Guvernul sa ia decizia angajarii raspunderii”, informeaza NewsIn.

Totodata, potrivit documentului citat, odata luata decizia asumarii raspunderii de catre Guvern, Parlamentul nu poate impiedica Executivul sa continue procedura, „intrucat s-ar ajunge la situatii inadmisibile in care un guvern minoritar nu-si poate angaja niciodata raspunderea, ceea ce incalca in mod flagrant articolul 114 din Constitutie”. Judecatorii Curtii Constitutionale arata, in aceeasi motivare, ca nici Guvernul nu-si poate retrage cererea de angajare a raspunderii, fiind un act irevocabil al sau. „In acest context, depunerea motiunii de cenzura are semnificatia declansarii controlului parlamentar asupra activitatii Guvernului si mutatis mutandis constituie un act irevocabil in sensul acestui control; este o arma depusa indeobste la indemana opozitiei parlamentare, si nu in ultimul rand in forma de exprimare a opozitiei fata de masurile adoptate de Guvern”, se arata in motivare. Mai mult, potrivit CCR, impiedicarea prezentarii si refuzul dezbaterii motiunii de cenzura deja depusa nu sunt conforme Constitutiei, deoarece acest lucru ar echivala cu eliminarea posibilitatii opozitiei parlamentare de a cenzura si controla deciziile guvernamentale de angajarea raspunderii. Curtea Constitutionala specifica, in documentul citat, ca Parlamentul, prin reprezentantul sau, respectiv presedintele Senatului, nu a respectat termenul de prezentare a motiunii de cenzura in sedinta comuna a celor doua Camere, de cel mult cinci zile de la data depunerii acesteia, ceea ce reprezinta o piedica la prezentarea ei. „Mai mult (…) dezbaterea motiunii de cenzura trebuia deja demarata, ceea ce nu s-a intamplat, astfel Curtea constata ca Parlamentul prin reprezentantul sau si anume, presedintele Senatului, refuza supunerea acesteia spre dezbatere in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului contrar prevederilor din Constitutie. In acest mod opozitia nu se mai poate exprima si controlul parlamentar este lipsit de eficienta. Ori, niciun instrument juridic pregatit de Constitutie nu poate fi lipsit de eficienta, golirea lui de continut determinand caracterul lui iluzoriu si implicit incalcarea principiului constitutional al statului de drept”, potrivit judecatorilor Curtii Constitutionale. Curtea reaminteste, in motivarea deciziei din 24 noiembrie, ca in functie de votare sau nu a motiunii de cenzura, fie Guvernul este demis, fie proiectul Legii Educatiei Nationale se considera adoptat.

Plenul Curtii Constitutionale a Romaniei a constatat, pe 24 noiembrie, cu majoritate de voturi, ca exista un conflict juridic de natura constitutionala intre Guvern si Parlament, generat de refuzul Parlamentului de a dezbate motiunea de cenzura depusa de opozitia parlamentara, informeaza CCR. Potrivit CCR, dezbaterea motiunii, odata declansata, tinand seama de prevederile Constitutiei, nu poate fi oprita.

Decizia din 24 noiembrie a Curtii Constitutionale este definitiva si general obligatorie si se comunica Parlamentului Romaniei si Guvernului.