Troleibuz istoric la Iasi!

Reprezentantii Asociatiei TramClub Iasi au reusit sa aduca in vederea reconditionarii un vehicul Rocar 212 E, care a circulat in perioada 1994-2006 *

Marius Bodea, votat in functia de presedinte unic al PNL Iasi
Opozitia si Puterea se intalnesc astazi la Parlament pentru discutii

Reprezentantii Asociatiei TramClub Iasi au reusit sa aduca in vederea reconditionarii un vehicul Rocar 212 E, care a circulat in perioada 1994-2006 * plata acestuia s-a facut in… fier vechi!

Un important pas spre crearea unui muzeu dedicat transportului public la Iasi a fost desavarsit zilele trecute. Astfel, dupa 12 ani, un troleibuz romanesc de tip Rocar 212 E a revenit la Iasi pentru a ilustra pe viitor istoria acestui tip de transport public in orasul nostru. Demersul a fost realizat de reprezentantii Asociatia TramClub Iasi, care inca din luna septembrie au inaintat catre Compania de Transport Public Iasi si catre Primaria Iasi propunerea de a fi achizitionat un troleibuz istoric, fabricat in Romania, asemenea celor care au circulat la Iasi.

”Societatea de transport public Troleibuzul SA Piatra Neamt a scos spre vanzare ultimele cinci troleibuzele de tip Rocar 212 E pe care le detinea, fabricate in Romania intre anii 1995 si 1998. 11 astfel de troleibuze au fost achizitionate la Iasi in perioada 1994 – 1996 si au circulat pana in anul 2006, cand s-a renuntat la utilizarea acestei forme de transport. Troleibuzele 212 E au fost reprezentative pentru transportul electric iesean, modelul fiind asemanator in proportie de aproximativ 95% cu DAC 117 E, primul tip de troleibuz care a circulat la Iasi incepand din anul 1985. Dupa incheierea exploatarii, toate troleibuzele din parcul RATP au fost casate. Proiectul a fost aprobat, iar troleibuzul Rocar 212 E cu numar de parc 134 din Piatra Neamt, unul dintre cele mai ingrijite si bine conservate vehicule din acest tip, a fost ales pentru a fi achizitionat. Vehiculul a fost achitat prin contravaloarea sa in fier vechi si rascumparat de la Remat Piatra Neamt, unitate catre care troleibuzul fusese vandut alaturi de celelalte patru unitati ale SC Troleibuzul SA Piatra Neamt. Troleibuzul istoric a fost transportat la Iasi in cursul zilei de vineri, 16 noiembrie 2018, cu ajutorul unui autocamion cu platforma. Vehiculul a fost garat in incinta Sectiei 1 a Companiei de Transport Public Iasi, unde va fi reconditionat treptat”, spun reprezentantii asociatiei amintite.

Scurt istoric

Introdus in Iasi in 1985, intr-un moment in care criza energetica se manifesta pregnant la nivel global, troleibuzul iesean a avut o istorie scurta, de doar 21 de ani. Lipsa de viziune in ceea ce priveste transportul local a primarilor care s-au perindat la conducerea orasului a facut ca, incepand cu 2002, acest mijloc de transport ecologic sa piarda teren in fata operatorilor privati. Paradoxal, si iesenii au contribuit la disparitia troleibuzelor, atat timp cat au preferat ca circule inghesuiti in maxi-taxi pentru simplul fapt ca acestea ajungeau la destinatie mult mai rapid decat o faceau troleibuzele sau tramvaiele

Nici conjunctura nu a fost favorabila dezvoltarii troleibuzului. In 2003, un posibil parteneriat cu Rocar pentru aducerea a 17 troleibuze noi, a fost contestat de alti particpanti la licitatie pana in momentul in care firma bucuresteana a intrat in faliment. Astfel, in 2005 apare pentru prima data in discutie varianta renuntarii la troleibuze, din cauza uzurii parcului, a retelei dar si datorita lipsei fondurilor necesare achizitiei de noi astfel de vehicule. Faptul ca, in paralel, municipalitatea a adus in leasing 50 de autobuze MAZ din Belarus a permis inlocuirea troleibuzelor cu noile autobuze. De asemenea, celebrele microbuze Iveco, aduse in perioada 2003-2004 au constituit alternative penttu inlocuirea troleibuzelor. Cele din urma sperante pentru revenirea troleibuzelor pe strazi au inceput sa dispara incepand cu 2006 cand sefii RATP au dat la casat 35 de troleibuze, pentru ca in 2012, sa fie eliminata mare parte din reteaua de fir contact, tot in vederea casarii. Actul care a pus cruce troleibuzului in Iasi este HCL 248 din 31 octombrie 2012, votata de 22 de consilieri locali.