RATP falimenteaza, Gherca avanseaza

RATP falimenteaza, Gherca avanseaza

Directorul RATP, pus sa administreze insolventa regiei. Desemnarea lui Maricel Gherca ca administrator special va fi discutata maine, in Consiliul Local.

Protest spontan al dascalilor in fata Prefecturii
Campanie de informare pentru producatorii agricoli din Iasi

Unii alesi ai iesenilor spun insa ca s-ar fi putut gasi o alta persoana care sa preia acest mandat, in conditiile in care in timp ce Gherca a condus regia aceasta a ajuns sa aiba datorii uriase la bugetul de stat si la furnizori. In plus, acelasi Maricel Gherca a fost desemnat si ca director al viitoarei Companii de Transport Public.

Un singur om, trei functii. Seful RATP, care a fost desemnat si ca director al Companiei de Transport Public, a fost numit de municipalitate si administrator special al regiei de transport care a intrat in insolventa.

“S-a facut proiectul de hotarare, propunerea pentru Consiliul Local este de numire a dlui Maricel Gherca, foarte simplu, ca sa nu ia doua salarii, sa nu fie doua cheltuieli, mai bine spus, pentru ca el era si director general, se supenda din activitatea de director general si devine administrator special pentru municipiul Iasi”, a spus viceprimarul Mihai Chirica.

Mandatul de administrator special este pentru urmatorii 5 ani, insa viceprimarul Mihai Chirica sustine ca, in momentul intrarii in functiune a Companiei de Transport Public, Gherca va prelua sefia acesteia si va renunta la administrarea RATP.

“In momentul in care compania intra, isi intra in activitate, dl Gherca trebuie sa paraseasca aceasta pozitie. Prin contractul de mandat ne-am luat dreptul sa incetam contractul oricand, fara sa ne platim penalitati reciproce. Deci care functie trebuie s-o paraseasca? In momentul in care intra ca administrator special nu mai este director general al RATP, iar in momentul in care va intra in activitatea de la CTP nu mai este administrator special”, a mai spus viceprimarul Mihai Chirica.

Consilierii locali spun ca nu acelasi lucru s-a dezbatut astazi in comisii, ci dimpotriva.

“S-a discutat altfel, nu va fi director ci va fi administrator special. Asta-o toata treaba”, a spus consilierul local Constantin Axinia.

S-a discutat in comisii treaba asta sau cum?

“Da, da, da, da, da”, a mai spus consilierul PDL.

Oricum ar fi, din punct de vedere financiar, Maricel Gherca o va duce mai bine. Daca anul trecut a incasat 77.000 de lei ca director al RATP, in calitate de administrator special va primi anual aproape 110.000 de lei. Atat acest aspect, cat si faptul ca in opinia municipalitatii pare a fi obligatoriu ca Maricel Gherca sa conduca destinele transportului public iesean, indiferent sub ce forma este organizat aceasta sunt considerate de un fost viceprimar drept o dovada ca este o lipsa cronica de personal calificat in Primarie si in unitatile subordonate acesteia.

“Este dezarmanta lipsa de imaginatie de la Primarie si in acelasi timp este un semnal de alarma si lipsa de cadre din jurul aparatului Executiv. Eu cred ca dl Gherca ar fi trebuit sa se ocupe in momentul de fata de planul pentru Compania de Transport Public si de dus la groapa RATP-ul ar fi trebuit un om specializat. Dar este la indemana actualului Executiv sa stabileasca si strategia asta finala. Ma bucur macar ca la RATP se face mult mai transparent si se ajunge in Consiliul Local. Dupa cate stiti, la CET despre administratorul special n-a stiut nimeni niciodata pana cand undeva, intr-o camera, intr-o adunare generala, trei oameni au desemnat un om”, a precizat liderul consilierilor locali PNL, Marius Danga.

Actionar unic la RATP este municipiul Iasi. Datoriile regiei depasesc 40 de milioane de euro, in timp ce patrimoniul se cifreaza la mai putin de jumatate din aceasta suma.

Acest lucru nu este de mirare, in conditiile in care valoarea de inventar a multor tramvaie abia ajunge la cate 10.000 de euro. Singurul avantaj al declansarii insolventei este ca vor fi ridicate toate sechestrele puse de ANAF, de rularea banilor urmand sa se ocupe firma Capitol Insol, care este administratorul judiciar desemnat de Tribunalul sindic. In ceea ce priveste realizarea unui plan de reorganizare a activitatii RATP, edili spera ca acesta sa fie gata intr-un an.