Assassin’s Creed 3 – REVIEW

Assassin’s Creed 3 – REVIEW

TELEFOANELE MOBILE ar putea fi vandute cu AVERTISMENTE, ca pachetele de TIGARI
Ducati prezinta prototipul Hunter ZXS Arac
jocuri. An de an ne-am obisnuit sa primim simultoare sportive (FIFA) sau shootere (Call of Duty), editiile noi fiind aproape identice cu cele lansate in „sezoanele” trecute. Seria Assassin’s Creed incepuse sa se confunde cu acest trend: Ubisoft scornea noi si noi aventuri pentru Ezio Auditore da Firenze doar de dragul de a avea in fiecare toamna cate un joc Assassin’s Creed pe rafturile magazinelor.

Si, desi in 2013 ne delectam cu un nou astfel de joc, Assassin’s Creed III este o cu totul alta mancare de peste fata de Assassin’s Creed: Revelations, de exemplu. Avem de-a face cu o continuare in adevaratul sens la cuvantului, ce nu se mai multumeste doar sa recicleze continutul din anii anteriori ci vine o baza solida de noutati, capabile sa justifice cifra din coada titlului.

Totusi, asa cum se intampla mai tot timpul in cazurile jocurilor noi, nu toate schimbarile fata de predecesori pot fi considerate inspirate. Asadar, in cele ce urmeaza vom afla unde straluceste si unde pacatuieste Assassin’s Creed III.

POVESTE SI PERSONAJE

Dupa cum fusese anuntat de foarte mult timp, Ezio Auditore de Firenze s-a retras in glorie, rolurile personajelor principale din Assassin’s Creed III urmand a fi impartite intre Desmond Miles (eroul din prezent al seriei) si un nou stramos al acestuia, amerindianul Connor Kenway. Imbucurator este faptul ca Ubisoft a reusit sa pastreze secreta o foarte mare parte a povestii, surprizele si intorsaturile de situatie fiind ingredientul-minune al primelor ore din Assassin’s Creed III.

Spre deosebire de urmasii lui Assassin’s Creed II, cel de-al treilea joc Assassin’s Creed numerotat pune un accent deosebit pe latura narativa, existand riscul ca amatorii de actiune sau varietate sa fie dezamagiti de prima parte a jocului. Aceasta introducere extinsa a fost conceputa mai mult ca o poveste interactiva, elementele caracteristice unui titlu open world lipsind aproape in totalitate.

Ulterior, odata ce jucatorii se vor familiarize cu Connor si motivatiile din spatele actiunilor sale, jocul se va „deschide” in stilul vechilor titluri Assassin’s Creed, cu numeroase actiuni si misiuni secundare ce pot fi abordate separat de povestea principala. Spre deosebire de Altair si Ezio, Connor pare a fi un erou mult mai naiv, intrat intr-un razboi pe care nu-l intelege in totalitate.

De altfel, exact pe acest gen de conflict intern au vrut cei de la Ubisoft sa puna accentul, firea lui Connor fiind o oglinda perfecta a evenimentelor la care acesta este nevoit sa ia parte pe parcursul jocului.

Dupa cum am mai spus-o, actiunea din Assassin’s Creed III are loc in timpul Razboiului de Independenta ce a dus la declararea independentei coloniilor britanice din America de Nord si aparitia Statelor Unite ale Americii. Intrigile politice au jucat mereu un rol important in seria Assassin’s Creed, insa in acest al treilea joc acestea au fost ridicate la rang de arta.

Precum in campaniile electorale, atat loialistii coroanei britanice, cat si patriotii americani vor incerca sa-l ademeneasca pe Connor cu fel de fel de argumente. Si, de cele mai multe ori acestea sunt valide, starnind astfel conflictul interior de care aminteam mai devreme. Niciodata nu ai siguranta ca actiunile tale sunt desfasurate in slujba „binelui”, fiecare decizie importanta fiind luata de Connor sub umbra unei intrebari de genul „ce s-ar fi intamplat daca alegeam cealalta variantas”.

Urmarind clipurile promotionale si trailerele jocului, ai putea crede ca Ubisoft a conceput Assassin’s Creed III ca o oda inchinata natiunii americane si intemeietorilor Statelor Unite ale Americii. Nimic mai fals. Jocul de „lumini si umbre” in care este implicat Connor scoate la iveala adevarata fata a Razboiului de Independenta, cei de la Ubisoft neferindu-se sa prezinte partile intunecate ale unor „eroi” americani precum George Washington, Benjamin Franklin sau Charles Lee.

Cat despre povestea lui Desmond, aceasta joaca acum un rol mult mai important decat in Revelations, existand sectiuni intregi in care jucatorii vor avea ocazia sa-l controleze pe eroul initial al seriei. Finalul vine ca un rezultat logic al abordarii narative de care aminteam mai sus, conflictele interne ale unui singur om fiind extinse la nivelul intregii rase umane. Va las totusi sa aflati singuri despre ce este vorba.

GAMEPLAY – DOI PASI INAINTE SI UNUL INAPOI

Dupa cum spuneam mai devreme, Assassin’s Creed III este probabil cel mai „schimbat” joc al seriei de la Assassin’s Creed II incoace. Unele lucruri au fost modificate doar de dragul inovatiei, unul dintre acestea fiind sistemul de lupta, atat corp la corp, cat si de la distanta.

Cand vine vorba de armele de foc (sau arcul lui Connor, se putea ca un astfel de personaj sa nu aiba un arcs), lucrurile sunt un pic confuze la inceput, tutorialele jocului neobosindu-se sa explice in detaliu cum functioneaza noul sistem de ochire. S-a renuntat la ideea de focus pe un anume personaj, apasarea butonului L1 fiind echivalenta acum cu intrarea intr-un mod de tintire oarecum asemanator celor din shooterele third person.

S-a schimbat de asemenea si dispunerea actiunilor pe butoanele gamepad-ului, lucru extrem de confuz dupa patru jocuri ce ne obisnuisera cu o schema de control care, de bine, de rau, functiona intr-o maniera adecvata. Acest lucru iese in evidenta cel mai mult in timpul luptelor corp la corp, in care a fost abandonat sistemul de block/counter clasic in favoarea unei implementari care aduce aminte de jocurile recente Batman (Arkham Asylum si Arkham City). Personal, preferam sistemul vechi, in luptele actuale facandu-si aparitia si unele probleme asupra catora ne vom opri un pic mai tarziu.

De asemenea, s-a renuntat la conceptul unitatilor de „sanatate” folosite pana acum (viata putea fi refacuta fie prin vizitarea unui doctor, fie cu ajutorul potiunilor cumparate), acum fiind folosita o bara de viata ce se regenereaza singura in timp.

Aminteam mai devreme de faptul ca, de la un punct incolo, jocul se „deschide” si revine la formula clasica de tip open world dezvoltata si imbunatatita inca de la Assassin’s Creed II. Connor va putea calatori fara restrictii prin cele doua orase implementate – Boston si New York, precum si prin The Frontier, locul de bastina al indienilor din tribul Mohawk. Actiunile secundare se intorc in forta: poti incerca diferite jocuri (dame, tintar etc.), poti colectiona pagini de almanah, poti jefui cufere cu comori, poti salva cetateni de asupritorii englezi, poti vana animale (da, in Assassin’s Creed III avem in premiera si alte animale in afara de cai), poti recruta noi membri pentru comunitatea in care traiesti si, cu ajutorul bunurilor produse de acestia, poti incepe sa faci comert.

Strans legate de anumite parti ale povestii principale, de departe cele mai interesante astfel de activitati suplimentare sunt misiunile navale. Pe parcursul acestora, Connor va avea sub comanda sa o corabie cu ajutorul careia trebuie sa indeplineasca fel de fel de sarcini: protejarea ambarcatiunilor aliate, eliminarea flotelor britanice, abordarea corabiilor inamice, distrugerea anumite obiective de pe tarm etc. Pe langa manevrarea propriu-zisa a corabiei, tot in sarcina jucatorului cade si partea ofensiva, inclusiv declansarea tunurilor la momentele oportune, alegerea corecta a tipurilor de munitie etc.

Lasand la o parte navigarea extrem de fluenta a cladirilor si structurilor din oras, Connor se descurca la fel de bine si in salbaticie, copacii din The Frontier putand fi escaladati cu aceeasi usurinta precum o casa din New York. Din pacate, din nou avem parte de aceleasi probleme deja obisnuite ale seriei, in care eroul principal alege rute complet nefericite in anumite momente-cheie ale jocului.

Nu lipseste nici componenta multiplayer, modurilor de joc clasice din vechile titluri ale seriei fiindu-le adaugate Wolfpack, o abordare cooperativa, asemanatoare cu Horde Mode-ul din Gears of War. In rest, din nou avem diferite clase de personaje, carora, odata urcate in nivel, le pot fi deblocate diferite abilitati suplimentare (mai exista si optiunea de a sari peste aceste etape, abilitatile putand fi deblocate si prin cumpararea cu ajutorul banilor reali).

De asemenea, este un pic frunstrant faptul ca regulile modurilor multiplayer nu pot fi alterate in niciun fel (limita de timp este fixata la 10 minute, spre exemplu). Inexplicabil, una dintre cele mai reusite componente (bataliile navale) lipseste cu desavarsire din multiplayer, chiar daca acest tip de confruntari s-ar fi pretat de minune la jocul online.

PREZENTARE SI BUG-URI

Din punct de vedere grafic, Assassin’s Creed III se prezinta foarte bine, un mare merit avandu-l aici motorul grafic Anvil Next. Fata de versiunile sale anterioare, noul engine vine cu elemente precum posibiltatea de a reproduce pe ecran cantitati impresionante de NPC-uri (batalia din Valley Forge este elocventa in acest sens), sau modificarea mediilor de joc in functie de anotimp (aparitia zapezii pe timp de iarna, spre exemplu). Nu lipsesc nici conditiile meteo variabile, acestea jucand un rol determinant pe parcursul anumitor misiuni ale jocului.

O alta modificare ce sare imediat in ochi este schimbarea completa a setului de animatii folosite de eroii Connor si Desmond. Desi utilitatea acestora a ramas in mare parte aceeasi, toate actiunile (cataratul, luptele etc.) beneficiaza de noi animatii, in cazul in care erati plictisiti de gesturile lui Altair si Ezio din titlurile precedente.

In ceea ce priveste sunetul, lucrurile stau din nou de la bine in sus: muzica este potrvita situatiilor din joc, iar vocile isi fac foarte bine treaba, cu diferite accente alese in functie de originile personajelor interpretate. Exceptie fac replicile rostite in limba nativa a lui Connor, a caror intepretare mi s-a parut mai degraba amuzanta (ce-i drept, nu cunosc limba, asa ca nu imi pot da cu parerea despre autenticitatea acestor dialoguri).

Marea problema a lui Assassin’s Creed III sunt insa bug-urile. Fara sa exagerez, cred ca este vorba de cel mai nefinisat joc al seriei din acest punct de vedere. Defectele de acest gen variaza de la exemple inofensive de genul cailor blocati intr-un punct fix si pana la lucruri foarte grave precum blocarea jocului la trecerea dintr-un capitol in urmatorul sau disparitia posibilitatii de a ataca pe parcursul unor lupte foarte importante. Si, pentru a elimina confuziile, trebuie mentionat faptul ca aveam primul patch deja instalat pe perioada testarii.

Foarte deranjante sunt si fluctuatiile de framerate. Pe parcusul unor lupte aglomerate, mai ales in orase, numarul cadrelor pe secunda scade alarmant, in timp ce, atunci cand te aventurezi in salbaticie de unul singur, framerate-ul urca vertiginos. Go4games a avut in teste editia de PlayStation 3 a jocului, asa ca nu ne putem pronunta in privinta aparitiei acestor inconsistente si in versiunea de Xbox 360 a lui Assassin’s Creed III.

Cu bune si cu rele, Assassin’s Creed III este unul dintre cele mai impresionante jocurile din 2012 si un evident pas inainte fata de Revelations-ul de anul trecut. Multi probabil ii vor prefera in continuare pe Altair si mai ales pe Ezio in fata firii naive a lui Connor, insa, atunci cand vine vorba de profunzimea povestii si concluziile mai putin evidente ce reies din aceasta, Assassin’s Creed III nu are rival in cadrul seriei.

Parti Bune:
    povestea, cu toate surprizele sale
    misiunile navale